Continguts
ÈTIM, la marca que va donar vida als somnis de la Cooperativa Falset Marçà
Has tingut alguna vegada un somni? No d’aquells que veus quan dorms, sinó un propòsit a la vida que has volgut aconseguir amb totes les teves forces. Nosaltres sí, i no només un, però avui t’explicaré com un d’aquests petits grans somnis es va fer realitat.
Si estàs aquí és perquè coneixes la Cooperativa Falset Marçà, però és important que sàpigues que és molt més que el celler modernista que veus i fem molt més que vins, olis i vermuts. La Cooperativa és una organització que vetlla constantment per millorar el nostre territori i que dona vida a l’esforç i passió d’un gran conjunt de socis que la formen, però aquesta és una altra història que ja t’explicaré més endavant.
La història de la qual vull parlar-te avui és la d’ÈTIM, una simple marca a ulls dels altres i un somni complert per aquells que han lluitat per fer-lo realitat. Així doncs, si alguna vegada, has sentit curiositat per saber d’on ha sortit ÈTIM, quin és el seu significat i perquè és la marca més estimada i reconeguda de la Cooperativa, t’ho explico tot perquè entenguis i vegis com hem aconseguit tirar endavant aquest projecte i l’hem convertit en el que és avui dia, una marca de vins i olis reconeguda a moltes parts del món.
La història d’ÈTIM: Un petit viatge en el temps
Com en totes les històries és important que comencem pel principi.
ÈTIM no sempre ha estat la marca emblemàtica de la Cooperativa Falset Marçà, ni tan sols l’única. Com bé sabràs la Cooperativa fa més de 100 anys que funciona i l’elaboració de vins, olis i vermuts sempre ha estat la seva activitat més important.
Fa molts i molts anys, el Sindicat Agrícola i Caixa Rural de Falset i el Sindicat Agrícola i Caixa Rural del Baix Priorat (de Marçà) no treballaven plegats, cadascú tenia el seu edifici, la seva secció de crèdit i feien els seus propis productes. Un dia, l’any 1999, van decidir fusionar-se per treure encara més suc als seus projectes i crear el que avui coneixem com l’Agrícola Falset Marçà i Secció de Crèdit, és a dir, la Cooperativa Falset Marçà.
A partir d’aquest moment, van començar a produir els seus productes de forma conjunta sota alguna de les marques que ja tenien i d’altres que es van crear noves: “Falset”, “Jovencell”, “Martius” (en honor a l’etimologia del poble de Marçà), “Castell de Falset”, “Imus”, les quals encara estan molt presents a l’actual Cooperativa.
Però… Quan va sorgir la marca ÈTIM?
Durant els primers anys de la fusió (anys 2000-2003), ÈTIM va sortir a la llum i era la marca utilitzada per als monovarietals de garnatxa, de syrah i per als tres vins dolços (els Ètim Tradition). “Martius” no va pas desaparèixer i es va quedar per al vi blanc, el rosat i el negre amb criança de 6 mesos en bota, els que ara anomenem vins bàsics.
Temps més tard, l’any 2006, fem el gran canvi i tots els vins ja s’etiqueten amb la marca “Ètim” i “Martius” queda com a segona marca (utilitzada sobretot en mercats estrangers per a importadors que demanen exclusivitat). Tot i això, la marca “Imus” es conserva per al jove i “Castell de Falset” per a dos vins: el cupatge de criança i el monovarietal de garnatxa blanca amb fusta (l’actual L’Esparver blanc).
La decisió d’apostar per la marca era que volíem crear només una marca de vi que simbolitzés la missió de la Cooperativa i que tots els socis i treballadors ens sentíssim identificats. Un altre dels arguments per apostar per “Ètim” va ser que si es llegeix al revés dona “mite”, i aconseguir que la producció de vins i olis de la Cooperativa fos un “mite” era molt motivant.
Com a curiositat, el primer producte a ser comercialitzat amb la marca ÈTIM no va ser pas un vi, sinó l’oli d’oliva verge extra ÈTIM envasat en ampolla de 75 cl.
L’actual imatge de la marca ÈTIM, amb aquestes etiquetes tan acolorides i els noms dels vins actuals no van aparèixer fins al 2017, quan ÈTIM va començar a ser una marca reconeguda molt més enllà del territori català. Va ser tota una història triar els noms d’aquests vins i es van decidir segons el que evocaven cada un d’ells (El Joc, El Viatge, L’Origen, El Destí* (ara L’Antull), La Pausa, L’Origen,…etc.).
Quin és el significat d’ÈTIM?
Ara que ja saps com va arribar ÈTIM a la Cooperativa, és moment que t’expliqui quin és el seu significat i perquè se li va voler donar aquest nom.
El seu significat té molta importància i és que ÈTIM va més enllà d’una simple paraula del diccionari, no va ser pas triada a l’atzar i vol dir: “forma originària d’un mot, la paraula d’on procedeix una altra paraula”, però nosaltres no la vam triar pel seu significat literal sinó per la seva etimologia. El seu origen és del grec étymon ‘cosa veritable, sentit autèntic’. Així doncs, ÈTIM no és només l’origen d’una paraula, sinó una connexió amb el que és autèntic, amb el que és veritable.
Aquesta connexió va agradar molt als socis de la Cooperativa Falset Marçà, i amb ÈTIM van voler jugar amb el doble sentit d’“origen” i “autenticitat”. A Marçà i Falset, les cooperatives fusionades dins d’aquesta marca, sempre s’han sentit molt identificades amb aquesta dualitat, ja que no només lluiten dia rere dia per preservar les seves arrels, sinó que també busquen ser autèntics en cada copa que omplen.
Retrocedim una mica en el temps, situem-nos abans del cooperativisme…
Antigament, el vi que s’elaborava al Priorat no era el que és ara, ni tan bo ni tan reconegut, es malvenia i acabava sense nom i adulterat, eren vins sense identitat.
Després de la crisi econòmica i la plaga de fil·loxera, va aparèixer la necessitat d’etiquetar els vins locals i de donar-los una marca per donar-los prestigi i poder vendre’ls a un preu millor. En definitiva, es tractava de fer que el vi no perdés les seves arrels i que arribés als nostres sentits tal com havia nascut: autèntic.
Així doncs, ÈTIM era el nom de marca perfecte per donar vida a aquell somni de donar valor als nostres orígens i de mantenir l’autenticitat del nostre territori.
Per què triar ÈTIM?
Triar ÈTIM és donar vida als somnis dels pagesos
Quan triïs un vi no et fixis només en l’etiqueta, pensa en el que hi ha darrere, en qui, quan i com es fa i enamora’t de la seva història i del seu propòsit. De vegades, estàs fent més que comprar una simple ampolla de vi.
I això fas quan tries els vins ÈTIM, no només estàs triant un vi per alegrar-te els dinars o perquè t’acompanyi en moments especials, sinó que amb cada ampolla que compres estàs reconeixent la feina i l’esforç de petits agricultors que treballen dia rere dia per mantindre viu un territori amb segles d’història i que es podria perdre si no donem valor al perquè el triem.
Cada cop que et beus una ampolla de vi ÈTIM estàs tastant història, origen, autenticitat i dones suport al cooperativisme, que és sinònim de confiança i de la satisfacció de treballar plegats cap a uns objectius compartits.