Aquest 2019 fa 100 anys de la construcció de la Catedral del vi de Falset dissenyada per l’arquitecte modernista Cèsar Martinell.
La Cooperativa Falset-Marçà celebra aquest 2019 el centenari de la construcció de l’edifici modernista de Falset, obra de l’arquitecte Cèsar Martinell, amb un programa d’activitats pragmàtic, eclèctic i innovador.
El projecte més agosarat combina música i vi. Des de fa unes setmanes el compositor i pianista falsetà, Lluís Capdevila, s’ha instal·lat al cor del celler cooperatiu amb la idea de crear noves peces musicals envoltat d’un vi que es troba fent el procés de criança. Sota la llum tènue del celler, el músic s’hi passa hores interpretant, improvisant i composant amb un piano de cua, sempre envoltat de les mateixes 4 barriques i 2.000 ampolles del millor vi de raïm syrah de la Cooperativa Falset-Marçà. Durant cinc mesos, Lluís Capdevila realitzarà un procés de composició paral·lel a la criança d’aquest vi, impregnant-se de l’aroma que es respira a l’interior de l’edifici modernista.
Després de gairebé una dècada viscuda als Estats Units, el pianista busca connectar- se amb les seves arrels per editar un nou àlbum de piano, que gravarà a Falset, el seu poble natal, i estarà inspirat en aquesta experiència que, segons el mateix compositor, suma “energia, art, seducció, experimentació, alquímia i espiritualitat”
A més de la dimensió cultural, el projecte té un vessant clara d’experimentació enològica. L’enòloga de la Cooperativa Falset-Marçà, Marta Ferré, amb el suport del Parc Tecnològic del Vi de Falset – VITEC –, faran un seguiment de l’evolució del vi per detectar-ne possibles variacions en la criança, tant a nivell sensorial com molecular, derivades de les sessions de treball del pianista al celler. La simbiosi que s’està generant amb aquest procés creatiu esdevindrà una nova proposta de maridatge, més emocional, que es traduirà en un nou vi -100% syrah- i en les composicions musicals creades per Lluís Capdevila que, un cop finalitzades, estaran disponibles a la plataforma Spotify i en format CD.
La cloenda del centenari de la Cooperativa Falset-Marçà serà el divendres 27 de desembre, amb un concert al celler modernista, on Capdevila estrenarà en directe el seu nou àlbum i la Cooperativa oferirà un tast del nou vi.
Quimi Portet, plat fort per la Fira del Vi de Falset En paral·lel al projecte musical de Lluís Capdevila, la Cooperativa també celebrarà el centenari amb activitats puntuals que s’adreçaran a diferents públics i tindran en compte el calendari festiu municipal i les efemèrides de l’aniversari. A grans trets, són aquestes:
La presentació per Setmana Santa del nou Vermut Reserva Edició Especial amb 5 anys de criança del qual només en sortiran al mercat 300 ampolles.
- La celebració de la 5ena edició del Vermusic & Coop per la Fira del vi de Falset amb els grups Animal, Tàrraco Surfers i Quimi Portet com a plat fort (4/5/2019).
- Un sopar a la fresca amb la façana del celler com a teló de fons per celebrar la construcció de l’edifici modernista. Serà l’acte central i tindrà lloc al juliol (6/7/2019)
Altres actuacions que s’estan realitzant a la Cooperativa Falset Marçà van en la direcció de millorar els accessos, de fer una entrada més amable i embellir l’emblemàtica façana, com també realitzar arranjaments interiors a l’edifici modernista. Cal recordar que la Cooperativa Falset Marçà és el resultat de la fusió l’any 1999 de les cooperatives de Falset (1917) i Marçà (1912), una unió que va reforçar i culminar un projecte empresarial de producció i elaboració. El 2012 es va celebrar el centenari de la seva creació i des d’aleshores, l’empresa està immersa en un procés de modernització i d’expansió a tots els nivells.
Biografia de Lluís Capdevila:
Va créixer entre les vinyes de Priorat l’any 1981. Durant la infància, creativitat i llibertat d’expressió el van connectar a la música de tal manera que tot i haver obtingut un títol de Llicenciat en Dret (Universitat Autònoma de Barcelona) i un Màster en Dret de Propietat Intel·lectual (Universitat d’Estocolm), als vint-i-cinc anys va decidir abandonar la toga per dedicar-se només a la música. El Jazz el va dur a Nova York amb l’ajut d’una beca Fulbright del Ministeri de Cultura, on va estudiar a l’Aaron Copland School of Music i després a la Universitat de Stony Brook, on hi va obtenir el títol de Doctor en Arts Musicals. A Nova York hi segueix actuant al circuït de clubs, on col·labora amb músics establerts com Tom Harrell (trompeta) i talents emergents, com Tivon Pennicott (saxo tenor). El seu primer àlbum es titula Diàspora (2016), fent referència a la dispersió geogràfica de la seva generació, que per motius laborals es van veure forçats a sortir del seu país d’origen durant els anys de la crisi. La música consisteix en composicions pròpies inspirades en la seves vivències a Nova York. Diàspora ha rebut crítiques excel·lents tant als Estats Units com aquí, deixant més de cinquanta concerts de presentació. Cinematic Radio (2019) consisteix en un conjunt de composicions pròpies presentades d’una manera més íntima, amb melodies que evoquen cinema.